Twister

Blogg Marknadsföringsidéer för fotografer

Marknadsföringsidéer för fotografer

Med den ständiga utvecklingen av internet finns ett ständigt växande utbud av möjligheter en fotograf kan använda för att marknadsföra sina tjänster. Omvänt har konkurrensen på marknaden blivit allt större på grund av den ökade tillgången på professionella kameror till ett relativt billigt pris. Även om det har blivit mycket svårt att stå ut från mängden , så har det alltid funnits  ett verktyg som en fotograf kan använda för att utmärka sig:

Låt dina foton marknadsföra dig!

Sociala medier så som Facebook , Flickr ( som är den mest populära sociala forumet  för fotografering efter Facebook ) , Pinterest , Tumblr och Instagram är avgörande för du ska märkas inom branschen .  Det finns också andra sociala kanaler som inte nödvändigtvis  är bild-fokuserade men som ändå kan hjälpa dig att nå ut med ditt budskap .

YouTube - Den största användargenererade videosajten i världen. Skicka in en video med en genomtänkt samling av dina bästa foton och det blir extremt lätt att nå ut till ett stort antal människor med minimal ansträngning.

500px - Ett personligt verktyg där du kan skapa din egen portfolio och bygga en marknadsplattform för fotografer och för att sälja ditt arbete. Det är verkligen lätt att använda.

Linkedin - Världens största professionella nätverk som ger dig möjlighet att nå en global omfattning yrkesverksamma med dina inlägg och bilder.

Utöver sociala medier kan du också tänka lite mer ”outside the box” . Du kan erbjuda bilder gratis eller dina tjänster till webbplatser som behöver hjälp med bilder med som och har inte råd att betala dig, för att i utbyte be om en gratis länk från deras hemsida till din. Ett annat alternativ är att kontakta personer i ditt nätverk och berätta att du kommer att erbjuda dem en kompensation för varje rekommendatation som omvandlas till en bokning . Detta fungerar otroligt bra för dop och bröllop. Under varje tillställning så ta med ett anteckningsblock  så att människor kan fylla i sina kontaktuppgifter,  sen när det blir dags att skicka så kan du skicka dem vidare till alla som deltog i eventet och inte bara de som anlitat dig. Ett trevligt sätt att få skicka bilderna är att beställa några personliga USB-minnen , ( företrädesvis från Flashbay- se här för att komma igång ) med din logotyp och webbadress  och alla bilder från festen inladdade. Du kan även inkludera några mappar med bilder från tidigare tillställning eller din topp-tio-foton.

Med hjälp av stegen ovan kan du se till att du får bästa möjliga start med din fotografering. Se bara till att låta dina bilder tala för dig själva, belöna rekommendationer som leder till en fotografering och glöm ej PR-produkter.


flashbay Författare:Aires Loutsaris
Bli först med att lämna en kommentar:
*
* Kommer aldrig att visas
(Om tillämpligt)
Kommentarer från författaren kommer att skickas till dig via e-post.
Vid inlämning av detta formulär behandlas dina uppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.